Alinea
Praktijk voor coaching

Faalangst

Misschien herken je jezelf in het gevoel van gebrek aan zelfvertrouwen, de voortdurende twijfel aan jezelf. Misschien voel je de druk en angst om niet te voldoen aan de verwachtingen van anderen. 

Innerlijke criticus en faalangst?

De innerlijke criticus, het stemmetje in je hoofd dat je vertelt dat je het niet goed doet, dat je fouten gaat maken speelt hier een grote rol. Deze is vaak ontstaan in onze jonge jaren. ( Jeugdtrauma )
Het fluistert ons toe dat we ons schuldig moeten voelen, dat we harder ons best moeten doen, dat we er niet goed genoeg uitzien. Het zaait twijfel en creëert een algemeen gevoel van onzekerheid, waardoor we onszelf te kritisch bekijken. 

Wanneer deze innerlijke criticus overheersend wordt, ervaren we vaak een gebrek aan zelfvertrouwen. We twijfelen voortdurend aan onszelf en voelen ons alsof we er niet toe doen. Het kan ons door de dag heen bekritiseren, ons laten geloven dat we niet de moeite waard zijn, dat we saai, oninteressant of dom zijn. Het zorgt voor faalangst, de angst om tekort te schieten. We vrezen dat anderen ons zullen veroordelen als we niet presteren zoals we zouden willen, of als we niet genoeg weten over een bepaald onderwerp.

Verschillende soorten faalangst

Cognitieve faalangst

Cognitieve faalangst draait om de angst om tekort te schieten op het gebied van kennis. We maken ons zorgen dat we niet genoeg weten voor een presentatie, toets of examen, en vrezen voor de reacties van anderen als we falen. 

Sociale faalangst

Sociale faalangst draait om de angst voor afwijzing en de mening van anderen. We vermijden sociale situaties uit angst om niet goed genoeg bevonden te worden.

Motorische faalangst

Motorische faalangst richt zich op fysieke prestaties, waarbij zelfs simpele handelingen ons onzeker kunnen maken over onszelf.

Falen bestaat niet, er is enkel feedback

De impact op ons lichaam en geest

Gevoel van onmacht en onrust

De impact van deze innerlijke criticus op ons lichaam en geest is aanzienlijk. Lichamelijke klachten zoals pijnlijke spieren, een gespannen ademhaling, algemene onrust, en vage, onverklaarbare klachten komen vaak voor.
Psychisch ervaren we gevoelens van rusteloosheid, gebrek aan zelfvertrouwen, faalangst, en het vermijden van ruimte innemen uit schuldgevoelens. We voelen ons constant opgejaagd, ervaren stress en angst om afgewezen te worden. Onze gedachten worden gekweld door zelfkritiek, radeloosheid en prestatiedrang, waardoor we ons vaak machteloos en gefrustreerd voelen. Het is een constante strijd met gevoelens van schaamte, twijfel en wantrouwen, waardoor we ons prikkelbaar, onzeker en angstig voelen, vaak afwezig en in gedachten verzonken.

Wees je bewust van jouw gedachten

Deze innerlijke stem kan een verlammende invloed hebben op onze stemming en dagelijkse bezigheden, vaak gepaard gaand met angstklachten en depressieve gevoelens.

Gedachten worden woorden, woorden worden daden, daden worden gewoontes en gewoontes worden je persoonlijkheid.

Het belangrijk dat je je er bewust van wordt van wat je denkt. Het leren herkennen en begrijpen hoe en wanneer deze  innerlijke kritische stem aan het woord is. 

Hulp nodig bij jouw faalangst?

Als jouw faalangst je dusdanig in de weg gaat zitten dat je niet meer kunt functioneren in het dagelijks leven, dan is het verstandig om hulp te zoeken. Ik wil je daar graag bij helpen. Laten we met elkaar eens kijken waar jouw faalangst vandaan komt en of ik jou erbij kan helpen om hiermee te leren omgaan.