Alinea
Praktijk voor coaching

Yin yoga

Yin, stilte en rust; in die stilte en rust zoeken je bewust het ongemak in de houding op. Je verblijft 1 tot 5 minuten in de houding.  Tijdens de houding ga je op zoek naar het ongemak in de vorm van rek of lichte compressie, omdat juist daar uiteindelijk de ‘winst’ behaald kan worden. Gebruikmakend van de zwaartekracht, ademhaling en rust, zak je steeds dieper in de houding. Je ervaart delen in je lichaam die minder soepel en prettig aanvoelen, en waar je soms helemaal geen contact meer mee hebt. Wanneer je weer uit de houding komt ga je liggen en voel je wat de houding heeft gedaan. Juist dan verzacht en regenereert het bindweefsel, wat daarvoor aangeraakt en gerekt is. Je voelt het water en de energie door je lichaam stromen.

Waarom Yoga

Meer bewustzijn en verbinding

Yin yoga is voor mij de manier om weer bij mezelf te komen. Het bewust aanwezig zijn bij wat ik voel, de stilte en de bijpassende muziek geeft me een gevoel van rust en kalmte. Het geeft meer overzicht in de kritische gedachten die er in mijn hoofd leven. Ja, je leest het goed, die kritische gedachten zijn ook zeker bij mij aanwezig.

Een wisselwerking tussen geest en lichaam

Yin yoga biedt rust en ontspanning. Je ontdek je niet alleen hoe je de signalen van je lichaam beter kunt herkennen, maar word je ook meer bewust  van stress en vermoeidheid die je soms onbewust met je mee draagt. Het nodigt je uit om de wisselwerking tussen gedachten en gevoelens te begrijpen, waardoor je een dieper inzicht krijgt in jezelf. Met yin yoga leer je op een nieuwe manier naar zowel fysieke als mentale signalen te kijken. Het is een reis naar binnen, waar je jezelf (her)ontdekt en ruimte creëert voor rust, energie en helderheid.

Positieve uitwerking

Yin yoga heeft onder andere een positieve uitwerking op je gewrichten. Als je ouder wordt, dan worden je gewrichten vaak stijver. Met yin-yoga vertraag je dit verouderingsproces. Er zijn veel verhalen bekend van mensen met bijvoorbeeld artrose of fibromyalgie, wie baat hebben bij yin-yoga. Door de pijn die deze mensen ervaren, zijn zij vaak geneigd om minder te gaan bewegen, terwijl bewegen juist als smeerolie voor je lichaam werkt. Bij yin-yoga blijf je lang genoeg in de houding, waardoor spieren ontspannen en je bindweefsel oprekt. Dit oprekken stimuleert de aanmaak van hyaluronzuur in het bindweefsel. Hyaluronzuur zorgt er op haar beurt weer voor dat het bindweefsel meer water aan zich bindt, het bindweefsel soepeler wordt en pijnklachten verminderen of zelfs verdwijnen.

Wat is bindweefsel

Bindweefsel bevindt zich in diverse lagen van het lichaam, beschermt en verbindt alles in het lichaam met elkaar.  Je kan het zien als een groot net of web dat ons hele lichaam verbindt en bij elkaar houdt.

Bindweefsel is een weefsel in ons lichaam dat alle andere weefsels omgeeft: organen, botten, spieren, bloed- en lymfevaten en zenuwen.

Bindweefsel verbindt alles met elkaar en het heeft een uiterst belangrijke rol in de beweeglijkheid van ons lichaam. Bindweefsel bestaat voor een groot gedeelte uit water. Momenteel is de wetenschap het erover eens dat dit ongeveer voor 90% uit water bestaat.

Als er ergens een verstoring is, zal het bindweefsel daar gaan samentrekken en verstrakken. Meestal herstelt het lichaam dit spontaan en ontspant het bindweefsel weer. Maar door weinig beweging, spanning, stress en overbelasting kan het verstrakt, verkleefd ofwel bevroren raken.

Het bindweefsel heeft letterlijk contact met elk ander systeem van het lichaam. Het hebben van soepel bindweefsel is van vitaal belang voor de algehele gezondheid en het welzijn. Met gezond bindweefsel zien we er beter uit, voelen wij ons beter en functioneren wij beter!

Ervaar wat yin yoga voor je doet.

Je bent welkom bij de yin les op dinsdagavond bij Fysio Vechtdal Nieuwleusen van 19:45 – 21:00 

Wil je graag meedoen met deze lessenreeks? Geef je dan op via de onderstaande link. Je komt vervolgens op de website van Sallandyoga om je aan te melden.